۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲

گاردین:

نفت، تروریست های سوری را به جان هم انداخته/شورشیان به جای جنگ به فکر کسب درآمدند

نفت، تروریست های سوری را به جان هم انداخته/شورشیان به جای جنگ به فکر کسب درآمدند

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا در لغو تحریم های نفتی سوریه با هدف کمک به تروریست های حاضر در این کشور، گزارش داد که این اقدام موجب درگیری گروه های تروریستی با یکدیگر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، اقدام اتحادیه اروپا در رفع تحریم های نفتی سوریه موجب شده تا "جبهه النصره" و دیگر گروه های شورشی حاضر در سوریه به دنبال افزایش کنترل خود بر مناطق و چاه های نفتی سوریه باشند.

اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی ( آوریل ) اعلام کرد که تحریم های نفتی خود علیه سوریه را لغو می کند، اما از این نکته غافل بود که این کار بجای کمک به شورشیان سوری موجب می شود آن ها رو در روی یکدیگر بایستند تا شاید از راه فروش نفت سود بیشتری عایدشان شود.

به نوشته گاردین، تصمیم اتحادیه اروپا برای رفع تحریم های نفتی سوریه که با هدف کمک به شورشیان سوری صورت گرفت، موجب افزایش تلاش گروه های شورشی برای بدست گرفتن کنترل لوله های انتقال نفت و چاه های نفتی سوریه شده است.

این تلاش های بویژه در مناطقی که هم اکنون در کنترل شورشیان است بیشتر بوده و این گروه ها تلاش می کنند تا با کنار زدن یکدیگر بر ای منابع حاکم شوند.

به نوشته گاردین، جبهه النصره که با القاعده و دیگر گروه های تندرو در ارتباط است، کنترل اغلب مناطق نفت خیر در  استان "دیر الزور" را در اختیار دارد. فعالیت جبهه النصره در دیرالزور موجب شده تا ساکنان آن اقدام به مهاجرت کنند که اغلب این مهاجرت به اجبار و با فشار جبهه النصره همراه است.

بر اسا این گزارش، جبهه النصره علاو بر کنترل مناطق نفت خیر دیرالزور کنترل سایر مناطق نفت خیز که در اختیار گروه های دیگر از جمله کردها بوده را در دست گرفته و این اقدام موجب شده تا گروه های شورشی سلاح های خود را به سمت هم نشانه بروند و بحران سوریه وارد فاز جدیدی شود .

علاوه بر مناطق نفیت خیر گروه های شورشی قصد دارند تا کنترل مناطقی که آب در آنها بیشتر بوده و موقعیت کشاورزی آنها نیز بهتر است بدست بگیرند همین موارد موجب شده تا فشاری که پیش از این از سمت شرق و شمال به ارتش سوریه وارد می شد از بین برود.

بر اساس این گزارش، در برخی مناطق جبهه النصره مبارزه را رها کرده و بدنبال کسب درآمد از طریق فروش نفت است و حتی برای انتقال نفت به بیرون از سوریه مجبور به تعامل با برخی مقامات محلی و حتی دولتی شده است.

علاوه بر این موارد، رفع تحریم های نفتی موجب شده تا چهره دیرالزور و الرقه عوض شود و تروریست ها برای کسب پول ناشی از صادارت نفت، با همکاری کشورهای خارجی اقدام به دایر کردن پالایشگاه های روباز کنند تا شاید پول بیشتری را بدست بیاورند. به غیر از استخراج نفت در برخی ازمناطق الرقه و دیر الزور گزارشی هایی درباره انجام عملیات های اکتشاف و استخراج نفت دریافت شده که این عملیات ها موجب شده  این دو منطقه در زیر حجم انبوهی از دود سیاه که ناشی از فعالیت ماشین آلت است قرار بگیرند.

کد خبر 2058800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha